Generelle kjøpsvillkår for bedrifter
Versjon 2021:03, gjelder ifra 1. mars.
Innledende bestemmelser
1. Anvendelsesområde
It Cloud Norway AS (”It Cloud”) sine Generelle kjøpsvilkår for bedrifter gjelder for levering av produkter, tjenester og/eller Office 365 supporttjenester til kunder fra og med overnevnte dato og erstatter de kjøpsbetingelser som tidligere er gitt av It Cloud.
Særskilte bestemmelser for levering av produkt, tjenester og Office 365 supporttjenester finnes nedenfor. Videre inneholder disse generelle vilkårene bestemmelser som gjelder for alle leveranser.
Disse Generelle kjøpsvilkår gjelder om ikke annet er avtalt.
Særskilte bestemmelser for levering av produkt
2. Produktinformasjon
Varene som presenteres ifra It Cloud utgjør It Clouds ordinære sortiment. Dersom det er avvik mellom vilkår, produktinformasjon eller pris angitt på It Clouds hjemmesider og det som angis i øvrige publikasjoner, har det som fremkommer på hjemmesidene forrang.
3. Priser og frakt
De til enhver tid gjeldende priser er tilgjengelige på It Clouds hjemmesider, og oppdateres fortløpende. Priser er angitt i NOK eksklusive merverdiavgift. Fraktkostnader kommer i tillegg. It Cloud forbeholder seg retten til å endre priser uten forvarsel. Med mindre det foreligger en særskilt avtale gjelder prisene slik de er angitt på It Clouds hjemmesider.
Importprodukter som ikke er en del av It Clouds standardsortiment prises basert på valutakursen på faktureringstidspunktet. En midlertidig salgspris basert på gjeldende valutakurs oppgis ved bestilling. Ved fakturering justeres salgsprisen i henhold til dagjeldende valutakurs som bestemt av It Cloud.
Fraktkostnader tilkommer samtlige leveranser. Den totale fraktkostnaden beregnes ved fakturering der forsendelsens vekt fremkommer sammen med informasjon om dens dimensjoner og form, om den må leveres på pall, om forsendelsen omfatter flere kolli, etc. Det tilkommer gebyr for uavhentede forsendelser.
4. Betalingsvilkår og sikkerhet
Betaling kan skje ved bruk av kredittkort/debetkort, direktebetaling gjennom nettbank eller ved faktura. Fakturering skjer etter særskilt kredittsjekk. Betaling kan også skje gjennom finansiering via en av It Clouds samarbeidspartnere.
Fakturabeløpet skal være tilgjengelig på It Clouds bankkonto senest ti (10) dager fra faktureringsdato. Ved forsinket betaling har It Cloud rett til å kreve forsinkelsesrenter etter forsinkelsesrenteloven samt betalingspåminnelse med purregebyr etter inkassoforskriften.
Dersom kunden ønsker papirfaktura tilkommer et fakturagebyrfor dette. Melding om feil i en faktura fra It Cloud (reklamasjon) må være It Cloud i hende innen fakturaens forfallsdato. Dersom reklamasjon ikke er skjedd i tide kan ikke feilen gjøres gjeldende overfor It Cloud.
Produktene forblir It Clouds eiendom frem til It Cloud har mottatt full betaling.
Dersom det finnes rimelig tvil vedrørende kundens betalingsevne, har It Cloud rett til å fastsette kortere betalingstid, kreveforskuddsbetaling eller annen sikkerhet for fremtidige leveranser.
5. Bestilling og ordrebekreftelse
Ved å gjennomføre et kjøp hos It Cloud aksepterer kunden disse Generelle kjøpsvilkår. Gjennom aksept av vilkårene binder kunden seg til å følge disse i sin helhet.
Ved bestilling sendes en mottaksbekreftelse på epost. Denne bekreftelsen har informasjon om innholdet av bestillingen. I forbindelse med avsendelse av leveransen fra It Clouds lager sendes en ordrebekreftelse per epost. Bindende avtale mellom partene inngås først ved avsendelse av denne ordrebekreftelsen til kunden dog er kunden bundet av sin ordre etter ordrelegging.
6. Levering
Levering skjer via transportør til underleverandør av It Cloud. Risiko for forsendelsen går over på kunden når produkteter gjort tilgjengelig for transport fra underleverandørs lager.
It Cloud har ikke ansvar for forsinket levering uavhengig av om forsinkelsen beror på forhold som skyldes transportør, forsinkelse eller del leveranse som skyldes forhold som produsenten svarer for eller andre omstendigheter.
7. Retur
På vilkårene under aksepterer It Cloud retur av et produkt fra det ordinære sortimentet innen det er gått ti (10) dager frafaktureringsdato. Ved retur skal produktet være ubrukt og returneres i ubrutt originalforpakning, uten tilskitning, merker og skader.
Kunden skal betale frakt- og eventuell returavgift. Frakt-og returavgift belastes kundens eventuelle tilgodehavende hos It Cloud, eller faktureres separat.
Ved ønske om retur skal kunden kontakte It Cloud for opprettelse av et returoppdrag. Mottatt oppdragsnummer eller returseddel innebærer ikke at It Cloud har akseptert returet. Kunden skal returnere produktet til It Cloud sammen med kopi av ordreseddel og mottatt ordrenummer. Returen godkjent av It Cloud skal være tilgjengelig for It Cloud senest fjorten (14) dager etter at kunden har mottatt returnummer. Frakten skal være betalt og produktet godt innpakket i godkjent emballasje. Kunden er ansvarlig for tap eller skade på produktet under transport.
Retur som ikke godkjennes sendes tilbake til kunden på dennes bekostning. Godkjente returer krediteres kunden etter fradrag for eventuell returkostnad. Godkjenning av returer forutsetter oppfyllelse av de ovennevnte forpliktelser.
8. Transportskader
Ved mottak av leveransen skal kunden undersøke de leverteproduktene. Transportskader må meldes til transportøren samt It Cloud på leveransedagen. Skjulte transportskader som ikke oppdages eller burde vært oppdaget ved leveransen, må meldes så raskt det etter forholdene lar seg gjøre, og innen én uke fra mottakelse. Dersom kunden ikke reklamerer innenfor angitt tidsramme taper kunden rett til å gjøre krav gjeldende mot både transportøren og It Cloud.
9. Reklamasjon
Ved mottak av leveransen, skal kunden undersøke det leverte produktet. Reklamasjonskrav ift produktene/leveransen må framlegges It Cloud umiddelbart etter at feilen er oppdaget, og senest ti (10) dager fra fakturadato. Produktet må returneres på angitt måte.
Dersom kunden skal gjøre mangelskrav gjeldende må kunden kontakte It Cloud for opprettelse av et oppdrag. Tilkjent oppdragsnummer eller returseddel innebærer ikke at It Cloud har akseptert reklamasjonen. Oppdragsnummeret er gyldig i fjorten (14) dager, og produktet skal innen utløpet av denne perioden gjøres tilgjengelig for It Cloud. Ved retur av produktet skal returfrakten til It Cloud være betalt. Videre skal ordrenummer, faktura og informasjon om gyldig oppdragsnummer samt en detaljert redegjørelse av mangelen følge med produktet. Ved feilaktig reklamasjon har It Cloud rett til å sende produktet i retur til kunde, samt belaste fraktkostnader. Returvarer skal sendes godt innpakket i godkjent emballasje (for eksempel brun bølgepappkartong). Kunde er ansvarlig for tap eller mangler ved produktet under transport. Eventuelle transportskader som følge av mangelfull innpakning belastes kunden. It Cloud forbeholder seg rett til å gjennomføre produktkontroll av returnerte produkter, og rett til å belaste kunden for kostnaden for slik test dersom produktet ikke er beheftet med mangel og reklamasjonen derfor ikke aksepteres.
10. Garanti
Garanti gis av produktenes respektive produsenter. It Cloud gir ingen garanti som går ut over det som følger av produsentenes garantibetingelser.
11. Ansvar
Dersom det foreligger mangel som It Cloud svarer for, forplikter It Cloud seg til, etter eget valg, å avhjelpe mangelen gjennom reparasjon, omlevering eller tilbakebetaling av kjøpesummen. It Cloud forbeholder seg retten til å henvise kunden direkte til de respektive produsenter eller deres serviceverksted for reparasjon av mangel. Videre rettigheter kan følge av de respektive produsentenes egne garantier rettet mot sluttkunden.
It Cloud er ikke ansvarlig for produkters kompatibilitet med andre produkter i It Clouds sortiment eller for kompatibilitet med kundens nåværende produkter, med mindre annet er uttrykkelig fastsatt av It Cloud eller følger av produktinformasjon gitt av It Cloud.
It Clouds ansvar ved mangler er begrenset til det som er angitt over og kunden kan ikke gjøre andre mangelsbeføyelser gjeldende mot ItCloud. It Cloud svarer under ingen omstendighet for indirekte tap eller konsekvenstap, slik som tapt produksjon eller tapt fortjeneste eller andre tap som følger av manglende eller vanskeliggjort bruk av datamaskiner eller informasjon eller for tap av data.
It Clouds totale erstatningsansvar ovenfor Kunde (herunderansvar for handlinger eller forsømmelse fra It Cloud ansatte, representanter eller underleverandører, samt ansvar relatert til prisavslag, omlevering eller lignende) er begrenset til det beløp Kunden har betalt for de relevante Produktene eller Tjenestene i løpet av siste 12 månedersperiode.
12. Teknisk support
For teknisk support og brukerstøtte forbeholder It Cloud seg rett til å henvise kunden til de respektive produsentene, samt eventuelt til tredjeparts betalingssupport. Telefonnummer til de respektive produsenter/leverandører er tilgjengelig på It Clouds hjemmesider. Vennligst merk at supporten kan være på engelsk for visse produsenter og at det i noen tilfeller gis support utelukkende gjennom epost og hjemmesider.
13. Særskilte vilkår for programvare
All programvare som selges av It Cloud er opphavsrettslig beskyttede verk fra de respektive produsenter. Ved kjøp av bruksrett og/eller lisens til programvare gjelder den respektive produsent eller lisensgivers vilkår. Vilkårene kan medfølge eller inngå i programvaren. I lys av det ovenstående, godtar It Cloud ikke ansvaret for salg av programvare, inkludert men ikke begrenset til, garanti om att programvaren passer til formålet eller eiendomsrettigheter. All kjøp av programvare via It Cloud skjer i henhold til It Clouds generelle vilkår.
14. Særskilt om skytjenester
Ved kjøp av skytjenester henviser It Cloud kunden til de respektive rettighetshaveres online abonnementsavtale eller de respektive rettighetshaveres vilkår for særskilt bestilte produkter eller tjenester.
Særskilte bestemmelser for levering av tjenester
15. Omfang og gjennomføring
It Cloud vil utføre den avtalte tjenesten ("Tjenesten") på en fagmessig måte og med for formålet kvalifiserte personer.
It Cloud kan engasjere underleverandører til å utføre Tjenesten. Om It Cloud engasjerer en underleverandør vil It Cloud være ansvarlig for både It Clouds og underleverandørens arbeid.
Kunden må gi It Cloud tilgang til alle opplysninger og dokumentasjon som er nødvendig for at It Cloud skal kunne utføre og levere Tjenesten i samsvar med avtalen. Hvis Tjenesten skal utføres i kundens lokaler, skal It Cloud få tilgang til lokalene i den utstrekning det er nødvendig for utførelsen av Tjenesten.
16. Betaling mm.
It Cloud har rett til betaling etter It Clouds til enhvertid gjeldende prisliste. It Cloud har rett til å, en gang per år, justere avtalte priser i samsvar med endringer i Statistisk sentralbyrås indeks oversnittlønn i undergruppen IKT-tjenester i tabellen ”Heltidsansatte i informasjonssektoren, gjennomsnittlig månedslønn etter næring”.
It Clouds kompensasjon er oppgitt eksklusive merverdiavgift og eventuelle andre avgifter og gebyrer knyttet til Tjenesten.
It Cloud har krav på dekning av utgifter i samsvar med det som er avtalt mellom partene.
It Cloud utfører Tjenesten i vanlig arbeidstid i henhold tilgjeldende prisliste. It Cloud har krav på vederlag for arbeid utenom ordinær arbeidstid etter den til enhver tid gjeldende prisliste.
17. Betalingsvilkår og sikkerhet
Betaling skjer med faktura etter særskilt kredittvurdering. Betaling kan skje gjennom finansiering via en av It Clouds samarbeidspartnere.
Fakturaen må betales slik at fakturabeløpet er tilgjengelig på It Clouds bankkonto innen ti (10) dager fra fakturadato. Ved forsinket betaling har It Cloud rett til å kreve forsinkelsesrenter etter forsinkelsesrenteloven samt betalingspåminnelse med purregebyr etter inkassoforskriften.
Dersom kunden ønsker papirfaktura tilkommer et fakturagebyrfor dette. Melding om feil i en faktura fra It Cloud må være It Cloud i hende innen fakturaens forfallsdato. Dersom reklamasjon ikke er skjedd i tide kan ikke feilen gjøres gjeldende overfor It Cloud.
Dersom det finnes rimelig tvil vedrørende kundens betalingsevne, har It Cloud rett til å fastsette kortere betalingstid, kreve forskuddsbetaling eller annen sikkerhet for fremtidige leveranser.
18. Bestilling og ordrebekreftelse
Gjennom å bestille Tjenesten, aksepterer kunden disse Generelle kjøpsvilkår. Ved å akseptere vilkårene binder kunden seg til å følgevilkårene i sin helhet.
Bindende avtale inngås ved avsendelse av ordrebekreftelse til kunden.
19. Ansvar
Foreligger feil ved tjenesten som It Cloud er ansvarlig for, er It Cloud forpliktet til å, etter eget valg, avhjelpe mangelen ved reparasjon eller omlevering, forutsatt at det er reklamert i samsvar med det som er angitti disse generelle kjøpsvilkår. Hvis It Cloud velger å ikke avhjelpe mangelen eller omlevere, har kunden rett til et rimelig prisavslag for det utførte arbeidet.
It Cloud er ikke ansvarlig for feil forårsaket av maskinvare, programvare eller annet utstyr som ikke er levert av It Cloud. Hvis Tjenesten består i rådgivning er It Clouds ansvar begrenset til slik rådgivning basert på den informasjonen som gis av kunden. It Cloud tar ikke ansvar for de beslutninger som kunden fatter med bakgrunn i It Clouds rådgivning.
It Clouds totale erstatningsansvar ovenfor Kunde (herunderansvar for handlinger eller forsømmelse fra It Cloud ansatte, representanter eller underleverandører, samt ansvar relatert til prisavslag, omlevering eller lignende) er begrenset til det beløp Kunden har betalt for de relevante Tjenestene i løpet av siste 2 måneders-periode.
It Cloud er under ingen omstendigheter ansvarlig for (i) indirekte skader eller følgeskader, slik som produksjonsbortfall eller tap av fortjeneste, eller andre skader, eller for (ii) tap av data.
Ansvarsbegrensningene etter dette punkt gjelder ikke for personskade eller ved forsett eller grov uaktsomhet fra It Clouds side.
Kunden er ansvarlig for å skriftlig informere It Cloud om alle endringer som kunden selv eller med hjelp av andre gjør i kundens IT-miljø, dersom endringen kan påvirke Tjenesten eller funksjoner som It Cloud leverer. It Cloud er ikke ansvarlig for feil som oppstår som følge av at slike endringer ikke meddeles It Cloud i samsvar med det ovenstående.
20. Reklamasjon
Kunden mister sin rett til å fremstille erstatningskrav hvis det ikke er reklamert skriftlig uten forsinkelse, ikke senere enn tre måneder etter at den spesifikke Tjenesten utføres.
21. Immaterielle rettigheter
Kunden overtar eiendomsretten til samtlige immaterielle rettigheter som ved utføring av Tjenesten skapes særskilt for It Cloud for kundens regning. Med mindre annet er avtalt skriftlig, mottar It Cloud en ikke-eksklusiv lisens, uten tidsbegrensning, til alle åndsverk laget av It Cloud for kundes regning.
Kunden overtar ikke noen andre immaterielle rettigheter knyttet til Tjenesten som tilhører It Cloud eller tredjepart utover det som angis ovenfor. Kunden har ingen rett til å gjøre endringer i beskyttet materiale som tilhører It Cloud eller tredjeparter. For disse immaterielle rettighetene gjelder i stedet de vilkår som innehaveren av den aktuelle immaterielle rett til hver tid anvender.
It Cloud er forpliktet til å informere kunden dersom det kreves ytterligere lisens eller rettighet utover det som fremgår av avtalen forå kunne utnytte Tjenesten.
22. Krenkelse av immaterielle rettigheter
Hvis kunden tilveiebringer immaterial rettslig beskyttet materiale under avtalen, garanteres at kunden innehar de rettigheter eller innhenter de godkjennelser som kreves for utførelsen av Tjenesten i samsvar med avtalen.
It Cloud garanterer at Tjenesten som utføres av It Cloud og de immaterielle rettigheter som It Cloud skaper eller gir under kontrakten (medunntak av tredjepartstjenester eller produkter fra It Cloud leverandører) såvidt It Cloud kjenner til, ikke krenker tredjeparts rettigheter.
Kunden skal straks varsle It Cloud skriftlig om krav fra tredjeparter angående krenkelse av immaterielle rettigheter som følge av kundens bruk av Tjenesten.
Ved en påstand om krenkelse, som It Cloud er ansvarlig for, (ikke overtredelser knyttet til endring av kunde eller relatert til tredjepartsprodukter eller lignende brudd), skal It Cloud ha rett til, for egen regning, å overta tvisten og føre saken på vegne av kunden, samt for egen regning å enten sikre kundens fortsatte utnyttelse av Tjenesten, eller bytte ut den omtvistede del av Tjenesten mot liknende akseptabel tjeneste eller produkt. Kunden har ikke rett til å innrømme ansvar, eller inngå avtale, oppgjør eller kompromiss med tredjepart om slikt krav uten på forhånd å innhente skriftlig samtykke fra It Cloud. Slikt samtykke skal ikke nektes uten saklig grunn, og skal avgis uten forsinkelse. Dersom It Cloud ikke kan sikre Kundens rett tilbruk av lignende, akseptabelt produkt eller tjeneste, har begge parter, som eksklusive kompensasjon i forhold til påstått brudd, rett til å heve avtalen gjeldende for aktuelle produkter eller tjenester med umiddelbar virkning. It Cloud plikter i det tilfelle å betale tilbake det beløpet som er betalt for produktet eller tjenesten, forutsatt at kunde returnerer produktet, fratrukket kundens bruk.
It Cloud forplikter seg til å kompensere kunden for erstatning og annen betaling som kunden etter forlik eller dom må betale for krenkelsen, som It Cloud er ansvarlig for, av immaterielle rettigheter ved kundens bruk av Tjenesten. Ut over dette har kunden ikke rett til erstatning for tap som oppstår som følge av immaterialrettslige mangler i Tjenesten som It Cloud er ansvarlig for.
23. Varighet og oppsigelse
Avtalen gjelder fra den signeres av partene (inkludert bindene aksept per e-post fra autorisert representant fra selskapet. Med mindre annet er avtalt, gjelder avtalen med en gjensidig oppsigelsestid på tre måneder. Oppsigelsen skal være skriftlig.
Uavhengig av det ovenstående kan partene skriftlig si opp avtalen med umiddelbar virkning dersom en part:
(A) i vesentlig grad tilsidesetter eller bryter bestemmelsene i avtalen, og retting, der retting er mulig, ikke skjer innen 30 dager etter skriftlig varsel om dette, eller
(B) slås konkurs eller avvikles, er under restrukturering eller på annen måte er insolvent.
Kundens fortsatte rett til å bruke resultatene av Tjenesten ved opphør av avtalen etter dette punkt 23 krever at kunden har oppfylt sin plikt til å betale.
Alminnelige bestemmelser
24. Kobling til tredjeparts nettsider
Hyperlenker på It Clouds hjemmesider gjør det mulig for besøkende å forlate hjemmesidene. De lenkede nettsidene kontrolleres ikke av It Cloud og It Cloud er ikke på noen måte ansvarlig for innholdet på nettsidene eller innholdet i koblinger på nettsidene. It Cloud gjør lenkene tilgjengelige for å forenkle kundens søk og It Clouds lenking medfører ikke at It Cloud har godkjent de respektive nettsidene.
25. It Clouds hjemmeside og immaterielle rettigheter
Innholdet på It Clouds hjemmesider er It Cloud eller dets lisensgivers eiendom. Informasjonen er beskyttet gjennom markedsføringslovgivning og lovgivning for beskyttelse av immaterielle rettigheter, som innebærer at varemerker, firmanavn, produktnavn, bilder og grafikk, design, layout etc. ikke skal kopieres eller på annen måte anvendes uten skriftlig samtykke fra It Cloud. Utskrift eller annen kopiering av materiale er tillatt for egen, privat, ikke-kommersiell bruk. Det er forbudt å kopiere, lagre eller på annen måte reprodusere, bearbeide, endre, overføre, tildele, på andre måter benytte eller utnytte materialet eller deler av dette uten at It Cloud på forhånd har gitt skriftlig samtykke til dette.
26. Kundekonto
Innloggingsinformasjon (brukernavn og passord) til kundekonto på It Clouds nettsider skal håndteres slik at de ikke kommer uautoriserte personer i hende. Ved å gi sin innloggingsinformasjon til andre bekrefter kunden at vedkommende kan legge inn bestillinger i kundens navn og at kunden er betalingsansvarlig for disse overfor It Cloud. For kundekonto som tilhører juridiske personer anses samtlige personer som har tilgang til innloggingsinformasjonen å være autorisert til å legge inn bestillinger for kundens regning. Dersom kunden mistenker at noen uten deres autorisasjon har tilgang til innloggingsinformasjonen deres, må kunden umiddelbart varsle It Cloud samt endre passordet.
De fullstendige vilkårene for kundekonto på It Clouds hjemmeside er beskrevet i Vilkårene for It Cloud konto.
27. Personopplysninger
Når It Cloud er databehandlingsansvarlig
It Cloud vil i forbindelse med kundeordrer for produkter og tjenester som behandler personopplysninger om kundens kontaktpersoner for de formål og på de vilkår som fremgår av It Cloud retningslinjer for personvern. Ved å opprette en bedriftskonto hos It Cloud, bekrefter kunden at denne har informert selskapets representanter om It Clouds behandling av deres personligedata, og innhentet deres samtykke til behandlingen.
Når It Cloud behandler personopplysninger på vegne av kunden
I tilfeller der It Cloud behandler personopplysninger påvegne av Kunden skal partene inngå en separat databehandlingsavtale ombehandling av personopplysninger som It Cloud utfører på vegne av kunden.
28. Lovvalg og tvisteløsning
Avtalen er regulert av norsk rett.
Eventuelle tvister løses ved voldgift iht. voldgiftsloven. Forhandlingene holdes i Oslo. Med mindre annet avtales er voldgiftsbehandlingen og voldgiftsrettens avgjørelse underlagt taushetsplikt.
Dersom It Cloud som følge av sakens art og størrelse finner dette hensiktsmessig, kan It Cloud i stedet velge å bringe saken inn for de ordinære domstoler med Oslo tingrett som avtalt verneting.
29. Force Majeure
It Cloud er ikke ansvarlig for skader forårsaket av forhold utenfor It Clouds kontroll, for eksempel krigslignende hendelser, opprør og uro, forstyrrelser i kommunikasjon, eksport- og importrestriksjoner, rettsoppgjør eller andre myndighetspålegg, streik, lockout, blokkader eller annet arbeidshinder, brann, eksplosjon eller annen ulykke, eller for feil eller forsinkelser i tjenester fra underleverandører på grunn av de nevnte omstendigheter.
30. Øvrig
It Cloud forbeholder seg retten til å endre all informasjon, inkludert, men ikke begrenset til, priser, tekniske spesifikasjoner og produkttilbud uten forutgående varsling.
Informasjon og priser angis med forbehold for trykk- og skrivefeil, unøyaktigheter i angitte tekniske spesifikasjoner, leverandørens prisøkninger og opphørssalg.
Informasjonen som er tilgjengelig på It Cloud sine hjemmesider medfører ikke et løfte om brukervennlighet, egnethet eller garanti med mindre dette er særskilt spesifisert skriftlig til kunden. Aktuelle tilbud gjelder så lenge lageret rekker, med mindre annet er oppgitt.
Kunden har ikke rett til å overføre avtalen eller rettigheter og forpliktelser som kan henføres til avtalen uten It Clouds skriftlige samtykke.
It Cloud forbeholder seg retten til når som helst å endre disse Generelle kjøpsvilkår.